Akademisk Marknadsanalys
Ökad synlighet genom strategisk varumärkesmarknadsföring
Akademisk Marknadsanalys har sedan starten 2009 erbjuder professionell rådgivning inom finans och juridik. Utifrån lång erfarenhet tillhandahåller de behovasnpassad rådgivning inom kapitalförvaltning, pension och juridik för att ge sina kunder en tryggare vardag.
Akademisk Marknadsanalys kontaktade oss angående behovet att öka företagets synlighet och stärka sitt varumärke på Google. Vårt samarbete startade med en grundläggande nulägesanalys för att hitta de bästa lösningarna för ökad synlighet.
De största utmaningarna för Akademisk Marknadsanalys
Akademisk Marknadsanalys hade tidigare inte arbetat aktivt med varumärkesmarknadsföring, vilket innebar att vi behövde skapa en tydlig struktur för vilka insatser som skulle inkluderas i vårt arbete.
Ett starkt varumärke baseras på tydlighet, kunskap och trovärdighet. Vi valde därför att fördjupa oss inom de centrala delarna av Akademisk Marknadsanalys erbjudande: kunskap, relation och trygghet. Dessa ledord blev en viktig komponent som kom att genomsyra samtliga marknadsinsatser som företaget kommunicerar.
För att öka den organiska synligheten valde vi att skapa två olika landningssidor för verksamhetens främsta tjänster - kapitalförvaltning och familjejuridik. Dessa landningssidor optimerades utifrån företagsnamnet för att skapa medvetenhet. Men för att stärka varumärket ytterligare valde vi att komplettera de organiska marknadsföringsinsatserna med SEM-baserad varumärkesannonsering.
Vi valde även att implementera en nyhetssektion som fungerar som en plattform för förmedling av kunskap och analys. På så sätt kommuniceras deras ledord indirekt vilket genererar en ökad trovärdighet.
Resultatet av Akademisk Marknadsanalys varumärkesmarknadsföring
De utvalda marknadsföringsinsatserna har lagt en god grund för att generera ökad synlighet och ett starkt varumärke. Syftet med respektive insats är:
- Landningssidor - generera trafik samt medvetenhet om företagets tjänsteutbud.
- Annonser - öka varumärkesigenkänning och identitet.
- Nyhetssektion - kommunikation av företagets kompetens genom organiska marknadsinsatser. Syftar att generera trovärdighet och relationsskapande.
Utifrån tydlig planering och en strategisk marknadsföringsplan kommer vi att arbeta med att stärka Akademisk Marknadsförings varumärke ytterligare under 2025.