3 tips på effektiv AI-marknadsföring
Vad är AI-marknadsföring?
AI, även kallat artificiell intelligens, har på kort tid blivit ett användbart verktyg för att förbättra, effektivisera och förenkla kommunikations- och marknadsföringsarbetet för både små och stora företag runt om i världen.
Artificiell intelligens betyder konstgjord intelligens och har skapats för att efterlikna den mänskliga hjärnans förmåga att ta in och bearbeta ny information, läsa av samanband samt lösa problem. AI används i många olika sammanhang och har introducerats som ett godkänt arbetsverktyg inom flera branscher.
AI-marknadsföring är en effektiv metod för att samla in användbar kunddata samt skapa användaranpassat innehåll baserat på målgruppens intressen och behov. Tack vare dess förmåga att samla in och bearbeta en stor del analysdata kan den snabbt och enkelt skapa, formulera och leverera personliga budskap vid önskad tidpunkt.
AI har gjort klart för sig att det är här för att stanna. Oavsett om vi har en positiv eller skeptisk inställning till fenomenet är det dags att lära känna den lite närmre för att förstå oss på hur och framförallt varför vi bör använda den i vårt marknadsföringsarbete.
Så använder du AI i din marknadsföring
Det finns en mängd olika AI-verktyg du kan använda för att effektivisera ditt marknadsföringsarbete. För att hitta rätt verktyg måste du lokalisera vilken typ av effektiviseringsåtgärd du är i behov av. I denna artikel kommer vi att bearbeta tre sätt att arbeta med AI-verktyget ChatGPT.
1. Få tips på ämnen
En stor del av marknasdföringsarbetet handlar om att skapa content. Men ibland kan det vara svårt att hitta ett intressant ämne att skriva om. Logga in på ChatGPT och sammanfatta vad du vill kommunicera, hur du vill kommunicera, till vem och i vilket forum. Du kommer då att få ett svar som innefattar och berör samtliga aspekter.
Frågeställningen kan exempelvis formuleras så här:
“Skriv en informativ text om hur man planterar och underhåller tomatplantor i Sverige under sommarsäsongen”.
Då kan du få ett svar med text som behandlar följande kategorier: val av tomatsort, förberedelse av plantor, omplantering, skötsel och underhåll samt skörd.
2. Få exempel på passande sökord
Idag optimeras i princip varje webbsida efter utvalda sökord för att öka synligheten på olika sökmotorer. Som komplement till din vanliga sökordsanalys kan det vara en bra idé att få lite extra hjälp av ChatGPT. På så sätt kan du säkerställa att du inte missat att inkludera relevanta sökord som kan användas för att driva kvalitativ trafik till din webbplats.
3. Skapa en innehållskalender
När du har fastställt de sökord som du vill optimera kan du be ChatGPT att skapa en innehållskalender, till exempelvis företagsbloggen, som bearbetar de utvalda sökorden. På så sätt kan du säkerställa att du arbetar löpande med din SEO och att du skapar relevanta texter som inkluderar dina sökord.
Viktigt att tänka på är att ChatGPT och andra AI-verktyg, likt oss människor, kan göra fel. Det är därför viktigt att faktagranska innehåll och använda verktyget som en extra hjälp för att hitta relevanta ämnen, sökord med mera.
Vill du ha hjälp med att välja rätt verktyg för din AI-marknadsföring? Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning!
Hur har AI påverkat marknadsföringen?
Överlag har AI påverkat marknadsföringsarbetet på ett positivt sätt. Du som kommunikatör och marknadsförare kan enkelt effektivisera skapandet av personifierat innehåll. Du kan ta del av bred analysdata som innefattar din målgrupps användarbeteende, intressen och behov.
Med hjälp av AI kan du automatisera vardagliga uppgifter som tar upp onödig tid, som exempelvis rapportgenerering. Du kan även öka insikten om din primära målgrupp då AI kan identifiera specifika mönster i olika kundbeteenden. På så sätt kan du ta strategiska beslut som även genererar ökad personifiering och mottagaranpassning.
Vill du veta mer om AI-marknadsföring?
Vill du ha mer information om hur du kan använda AI i ditt marknadsföringsarbete? Kontakta oss så berättar vi mer!