Annonsera på Instagram - så gör du!

Att annonsera på Instagram är ett enkelt och flexibelt verktyg som hjälper dig som företagare att nå ut till många potentiella kunder. 

Instagram är en digital plattform som har över 2 miljarder aktiva användare varje månad. Här finns alltså en hel del människor som skulle kunna vara intresserade av just din produkt eller tjänst, om de bara fick chansen att komma i kontakt med dig och ditt företag. 

I detta blogginlägg har vi satt ihop en 3-stegs guide för att ge dig större förståelse för hur du använder dig av detta verktyg, samt information kring kostnad och även våra bästa tips.

 

Hur gör jag för att annonsera på Instagram?

Innan du drar igång med annonsering på Instagram kan det vara bra att bestämma dig för hur du vill arbeta. Vill du arbeta direkt i appen eller i Facebook Ads Manager?

Om du behöver mer kontroll, har avancerade målgrupper eller vill använda olika annonstyper är Facebook Ads Manager det bästa alternativet. Är det däremot så att du bara vill göra en enkel och snabb annons kan du använda dig av Instagram-appen.

Här nedanför presenterar vi hur du arbetar direkt i appen. Är det så att du skulle vilja arbeta i Facebook Ads Manager, men inte vet hur det fungerar, kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Steg 1:

Välj vilket inlägg du vill marknadsföra och tryck därefter på knappen “marknadsför inlägg”. När du har gjort detta får du upp tre alternativ, här väljer du vilket mål du vill uppnå med din Instagram annons. De tre alternativen du kan välja mellan ser du här nedanför.

 

Annonsera på instagram. Vi förklarar i en 3-stegs guide hur du annonserar på Instagram. I första steget väljer du vilket mål du vill uppnå.

 

Vet du inte vilket mål du ska välja? Vi guidar dig!

 

Fler profilbesök: Detta mål är optimalt om du vill öka din varumärkeskännedom och antal följare.

Har du ett nystartat företag och vill öka synligheten och engagemanget genom en Instagram annons? Då kan detta vara något för dig!

Fler webbplatsbesök: Detta mål är användbart om du vill driva trafik till din webbplats.

Passar e-handelsföretag som vill öka sina webbplatsbesök för att i sin tur öka försäljningen. Målet passar även webbplatser som publicerar innehåll och vill öka i visningar och läsare. 

Fler meddelanden: Detta mål fokuserar på att öka antalet meddelanden och konversationer med användare via direktmeddelanden på Instagram.

Passar företag som vill öka kundinteraktioner och svara på frågor via meddelanden. Målet passar dessutom tjänsteleverantörer som erbjuder bokningar eller support via meddelanden.

 

Steg 2:

När du har valt målsättning med kampanjen, väljer du din målgrupp. Här kan du antingen välja mellan att använda dig av en automatisk målgrupp, eller så fyller du i följande uppgifter:

Plats, intresse, ålder och kön. 

Tänk på att den automatiska målgruppen kanske inte alltid stämmer överens med den målgrupp du vill att annonsen ska nå. Därför kan det vara bra att fylla i ovanstående uppgifter, just för att din annons ska träffa rätt.

 För att annonsera på Instagram behöver du definiera din målgrupp. Antingen använder du dig av en automatisk målgrupp eller så formulerar du en egen.

 

Steg 3:

När du ska annonsera på Instagram får du dessutom välja budget och varaktighet. Detta är det sista steget när det kommer till att annonsera på Instagram. Du väljer din dagliga budget och även hur länge din annons ska pågå, vilket kan vara allt från 1 dag till 30 dagar.

 

Annonsera på instagram. I sista steget av annonsering på Instagram fattar du beslut om budget och varaktighet. Din annons kan pågå under en månads tid om du så önskar.

 

Efter du har tagit dig igenom dessa tre steg så är det bara att förhandsgranska & godkänna.

 

Hur mycket kostar det att annonsera på Instagram?

Kostnaden för att annonsera på Instagram varierar kraftigt och beror på flera olika faktorer, såsom målgrupp, annonstyp och budgivning. Här nedanför följer exempel på genomsnittlig kostnad. Vid annonsering betalar du antingen per klick (CPC) eller per tusen visningar (CPM).

 

Genomsnittlig kostnad för CPC-kampanj: 0,50 - 1,50 USD

Genomsnittlig kostnad för CPM-kampanj: 5 - 10 USD

 

Det är viktigt att komma ihåg att dessa siffror är genomsnittliga och att kostnaderna därför kan vara både högre eller lägre beroende på dina specifika omständigheter.

Det bästa sättet att få en uppfattning om kostnaden för din annons är att faktiskt skapa en och använda Instagrams verktyg för att få en uppskattning baserat på dina mål och budget.

 

Vilka faktorer bestämmer kostnaden för att annonsera på Instagram?

 

  • Målgrupp

Hur specifik din målgrupp är och hur många människor du vill nå ut till kommer att påverka kostnaden. En bredare målgrupp kan till exempel vara billigare än en nischad målgrupp. 

  • Annonsbud

För att nå din målgrupp måste du ange hur mycket du är villig att betala. Det är alltså upp till dig vad kostnaden för annonsen blir. Var däremot beredd på att betala en del för klick och visningar, då Instagram har höga budbelopp.

  • Konkurrens

Om många andra annonser försöker nå samma målgrupp som du så kan kostnaden öka. Populära målgrupper kan också vara dyrare att rikta in sig på.

  • Annonstyp

Det finns olika typer av Instagram annonser, nämligen bildannonser, videoannonser och karusellannonser. Beroende på vilken typ av annons du använder kan kostnaden variera. 

  • Annonslayout

Kvaliteten på din annons, din rubrik, bild och text kan påverka hur bra den presterar och därmed också hur mycket den kostar.

  • Tidpunkt och frekvens

När och hur ofta du visar din annons kan också påverka kostnaden. Vissa tidpunkter på dagen eller i veckan kan vara dyrare än andra.

 

Kostnaden beror alltså på flera olika faktorer och det är därför viktigt att optimera dessa för att få ut bästa möjliga resultat inom din budget.

 

Tips för att lyckas med din annonsering på Instagram:

 

  • Lär känna din målgrupp

Förstå din målgrupps behov, preferenser och beteenden. Ju bättre du känner din målgrupp, desto mer relevanta och effektiva kan dina annonser vara.

  • Använd lockande bilder och videos

Instagram är en visuell plattform, så se till att dina bilder och videor är av hög kvalitet. Använd kreativa element som färger, kontrast och komposition för att fånga uppmärksamhet. 

  • Använd rätt annonsformat

Som vi nämnt tidigare så erbjuder Instagram olika typer av annonsformat. Välj det format som passar bäst för ditt budskap och din målgrupp.

  • A/B testning

Genom att testa olika versioner av dina annonser med små ändringar i bild eller text, kan du identifiera vad som fungerar bäst, så att du därmed kan optimera dina kampanjer.

  • Använd tydliga Call-to-Action

Ge användarna en klar väg att följa efter att de har sett din annons. Använd handlingsansrop såsom “Köp nu”, “Läs mer” eller “Registrera dig”. 

  • Optimera för mobila enheter

Många användare ser Instagram på sina mobila enheter. Se till att dina annonser är mobilvänliga och ser bra ut på olika skärmstorlekar.

  • Mät och analysera resultat

Sist, men absolut inte minst, använd Instagrams inbyggda verktyg för att följa upp en annons prestationsförmåga. Anpassa och optimera dina kampanjer baserat på data och resultat. 

 

Genom att följa dessa tips och kontinuerligt optimera dina kampanjer kan du öka chansen att lyckas med annonsering på Instagram och därmed nå dina affärsmål.

 

Behöver du hjälp med att skapa en Instagram-annons? Då är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.