Annonsera på Instagram - så gör du!
Att annonsera på Instagram är ett enkelt och flexibelt verktyg som hjälper dig som företagare att nå ut till många potentiella kunder.
Instagram är en digital plattform som har över 2 miljarder aktiva användare varje månad. Här finns alltså en hel del människor som skulle kunna vara intresserade av just din produkt eller tjänst, om de bara fick chansen att komma i kontakt med dig och ditt företag.
I detta blogginlägg har vi satt ihop en 3-stegs guide för att ge dig större förståelse för hur du använder dig av detta verktyg, samt information kring kostnad och även våra bästa tips.
Hur gör jag för att annonsera på Instagram?
Innan du drar igång med annonsering på Instagram kan det vara bra att bestämma dig för hur du vill arbeta. Vill du arbeta direkt i appen eller i Facebook Ads Manager?
Om du behöver mer kontroll, har avancerade målgrupper eller vill använda olika annonstyper är Facebook Ads Manager det bästa alternativet. Är det däremot så att du bara vill göra en enkel och snabb annons kan du använda dig av Instagram-appen.
Här nedanför presenterar vi hur du arbetar direkt i appen. Är det så att du skulle vilja arbeta i Facebook Ads Manager, men inte vet hur det fungerar, kontakta oss så hjälper vi dig.
Steg 1:
Välj vilket inlägg du vill marknadsföra och tryck därefter på knappen “marknadsför inlägg”. När du har gjort detta får du upp tre alternativ, här väljer du vilket mål du vill uppnå med din Instagram annons. De tre alternativen du kan välja mellan ser du här nedanför.
Vet du inte vilket mål du ska välja? Vi guidar dig!
Fler profilbesök: Detta mål är optimalt om du vill öka din varumärkeskännedom och antal följare.
Har du ett nystartat företag och vill öka synligheten och engagemanget genom en Instagram annons? Då kan detta vara något för dig!
Fler webbplatsbesök: Detta mål är användbart om du vill driva trafik till din webbplats.
Passar e-handelsföretag som vill öka sina webbplatsbesök för att i sin tur öka försäljningen. Målet passar även webbplatser som publicerar innehåll och vill öka i visningar och läsare.
Fler meddelanden: Detta mål fokuserar på att öka antalet meddelanden och konversationer med användare via direktmeddelanden på Instagram.
Passar företag som vill öka kundinteraktioner och svara på frågor via meddelanden. Målet passar dessutom tjänsteleverantörer som erbjuder bokningar eller support via meddelanden.
Steg 2:
När du har valt målsättning med kampanjen, väljer du din målgrupp. Här kan du antingen välja mellan att använda dig av en automatisk målgrupp, eller så fyller du i följande uppgifter:
Plats, intresse, ålder och kön.
Tänk på att den automatiska målgruppen kanske inte alltid stämmer överens med den målgrupp du vill att annonsen ska nå. Därför kan det vara bra att fylla i ovanstående uppgifter, just för att din annons ska träffa rätt.
Steg 3:
När du ska annonsera på Instagram får du dessutom välja budget och varaktighet. Detta är det sista steget när det kommer till att annonsera på Instagram. Du väljer din dagliga budget och även hur länge din annons ska pågå, vilket kan vara allt från 1 dag till 30 dagar.
Efter du har tagit dig igenom dessa tre steg så är det bara att förhandsgranska & godkänna.
Hur mycket kostar det att annonsera på Instagram?
Kostnaden för att annonsera på Instagram varierar kraftigt och beror på flera olika faktorer, såsom målgrupp, annonstyp och budgivning. Här nedanför följer exempel på genomsnittlig kostnad. Vid annonsering betalar du antingen per klick (CPC) eller per tusen visningar (CPM).
Genomsnittlig kostnad för CPC-kampanj: 0,50 - 1,50 USD
Genomsnittlig kostnad för CPM-kampanj: 5 - 10 USD
Det är viktigt att komma ihåg att dessa siffror är genomsnittliga och att kostnaderna därför kan vara både högre eller lägre beroende på dina specifika omständigheter.
Det bästa sättet att få en uppfattning om kostnaden för din annons är att faktiskt skapa en och använda Instagrams verktyg för att få en uppskattning baserat på dina mål och budget.
Vilka faktorer bestämmer kostnaden för att annonsera på Instagram?
- Målgrupp
Hur specifik din målgrupp är och hur många människor du vill nå ut till kommer att påverka kostnaden. En bredare målgrupp kan till exempel vara billigare än en nischad målgrupp.
- Annonsbud
För att nå din målgrupp måste du ange hur mycket du är villig att betala. Det är alltså upp till dig vad kostnaden för annonsen blir. Var däremot beredd på att betala en del för klick och visningar, då Instagram har höga budbelopp.
- Konkurrens
Om många andra annonser försöker nå samma målgrupp som du så kan kostnaden öka. Populära målgrupper kan också vara dyrare att rikta in sig på.
- Annonstyp
Det finns olika typer av Instagram annonser, nämligen bildannonser, videoannonser och karusellannonser. Beroende på vilken typ av annons du använder kan kostnaden variera.
- Annonslayout
Kvaliteten på din annons, din rubrik, bild och text kan påverka hur bra den presterar och därmed också hur mycket den kostar.
- Tidpunkt och frekvens
När och hur ofta du visar din annons kan också påverka kostnaden. Vissa tidpunkter på dagen eller i veckan kan vara dyrare än andra.
Kostnaden beror alltså på flera olika faktorer och det är därför viktigt att optimera dessa för att få ut bästa möjliga resultat inom din budget.
Tips för att lyckas med din annonsering på Instagram:
- Lär känna din målgrupp
Förstå din målgrupps behov, preferenser och beteenden. Ju bättre du känner din målgrupp, desto mer relevanta och effektiva kan dina annonser vara.
- Använd lockande bilder och videos
Instagram är en visuell plattform, så se till att dina bilder och videor är av hög kvalitet. Använd kreativa element som färger, kontrast och komposition för att fånga uppmärksamhet.
- Använd rätt annonsformat
Som vi nämnt tidigare så erbjuder Instagram olika typer av annonsformat. Välj det format som passar bäst för ditt budskap och din målgrupp.
- A/B testning
Genom att testa olika versioner av dina annonser med små ändringar i bild eller text, kan du identifiera vad som fungerar bäst, så att du därmed kan optimera dina kampanjer.
- Använd tydliga Call-to-Action
Ge användarna en klar väg att följa efter att de har sett din annons. Använd handlingsansrop såsom “Köp nu”, “Läs mer” eller “Registrera dig”.
- Optimera för mobila enheter
Många användare ser Instagram på sina mobila enheter. Se till att dina annonser är mobilvänliga och ser bra ut på olika skärmstorlekar.
- Mät och analysera resultat
Sist, men absolut inte minst, använd Instagrams inbyggda verktyg för att följa upp en annons prestationsförmåga. Anpassa och optimera dina kampanjer baserat på data och resultat.
Genom att följa dessa tips och kontinuerligt optimera dina kampanjer kan du öka chansen att lyckas med annonsering på Instagram och därmed nå dina affärsmål.
Behöver du hjälp med att skapa en Instagram-annons? Då är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig!