Digitala annonser - För- & nackdelar
Digitala annonser är de annonser som visas på digitala plattformar som exempelvis hemsidor, appar eller sociala medier. Med miljarder människor som använder internet varje dag är möjligheterna oändliga.
Man kan rikta dessa annonser mot en specifik målgrupp baserat på vilka behov man har.
Du kan själv välja faktorer som kön, ålder, geografisk plats, intressen och mycket annat.
Du kan även välja vilket format du önskar ha, allt från bild- eller videoannonser till textannonser.
Denna metod har blivit väldigt framgångsrik de senaste årtiondet i takt med att världen har blivit alltmer digitaliserad.
Fördelar
En av de stora fördelarna med digitala annonser är att de kan vara väldigt kostnadseffektiva.
Du väljer själv till vem och hur många du ska synas för.
Detta gör att du inte behöver betala onödiga pengar för att marknadsföra dig till de personer som inte stämmer överens med din målgrupp vilket leder till att du kan spara stora mängder pengar i längden.
En annan fördel är att annonserna kan mätas och analyseras till en exakt precision.
Med offentliga verktyg, som Google Analytics eller Google Ads, kan du länka ihop dina annonser med din hemsida för att sedan kunna analysera den data du får.
Detta ger dig möjligheten att se vilka annonser som presterar bättre och vilka som presterar sämre.
Du kan även se hur många besökare din hemsida får per dag samt hur många konverteringar som har genomförts.
Önskar du hjälp med att komma igång med detta? Då hjälper vi på Highway Media gärna till. Kontakta oss idag för att starta ett samarbete.
Förr i tiden
Innan digitala annonser fanns var det traditionell marknadsföring som härskade.
Istället för att marknadsföra sig på sociala medier och på sökmotorer, så var det framför allt TV och tidningar som var de hetaste platserna att synas på.
Där kunde man nå ut till en lokal publik på ett effektivt sätt, om man exempelvis hade en fysisk butik i en stad så kunde man lägga in en annons i den stadens tidning.
Traditionella annonser kan än idag vara en smart lösning, speciellt mot äldre personer.
De är mer vana vid de traditionella metoderna och kan känna mer tillit till dem.
Däremot tenderar denna typ av annonser att vara relativt påkostade.
Det blir svårt att nå en speciell målgrupp då du inte själv kan bestämma vem som ska läsa en tidning eller vem som ska kolla på TV.
Detta gör att en stor del av de som tar del av marknadsföringen förmodligen inte kommer att passa in i din målgrupp.
Det kan dessutom vara dyrt att producera.
En TV reklam kräver hårt jobb och mycket planerande för att genomföra, jämfört med digitala annonser som oftast bara är en text och några knapptryck bort.
Nackdelar
Självklart finns det nackdelar med även digitala annonser. Många människor nu för tiden har blivit överväldigade med annonser i flera år.
Detta har gjort att man i många fall kan bli blind för dem, att man inte ens ser dem trots att de är framför ögonen på en.
Vissa tar det till och med så långt att installera så kallade “Ad blockers” vilket begränsar dessa användares synlighet för annonser digitalt.
Slutord
Digitala annonser är det moderna sättet att marknadsföra sig på.
Det är kostnadseffektivt och kan vara mycket slagkraftigt vid rätt användning.
Till skillnad från traditionella medier så kan man välja vilken målgrupp man vill synas för och annonserna är oftast inte mer än några knapptryck bort från att vara klara.
Med det sagt finns det såklart nackdelar, exempelvis att många människor har blivit blinda för annonser och installerar program för att inte se dem.
Trots detta kommer digitala annonser fortsätta att växa inom närmaste framtid och vill du synas på internet är det denna metod som kommer att ta dig framåt.
Önskar du hjälp med dina digitala annonser?
Kontakta oss idag så hjälper vi dig vidare.