Förbättra din copywriting med tre enkla knep

Copywriting är en skrivteknik som fokuserar på att få mottagaren att agera. Vare sig det handlar om att sälja en produkt, tjänst eller få läsaren att fylla i ett formulär är välformad copy A och O för att bygga en god balans mellan påverkan och trovärdighet. På så sätt kan du få besökaren att utföra en önskad handling. I denna artikel går vi igenom tre snabba och användbara tips för att du ska kunna skriva bättre, snabbare och vassare copy! 

 

1. Identifiera din målgrupp, deras intressen och främsta rädslor

Vem ingår i din ideala målgrupp? Vad är hens största problem, och vad håller hen vaken om natten? Det kan låta dramatiskt, men det här precis sådana frågor som du ska ha i åtanke när du påbörjar arbetet med att forma din text. Bjud in din läsare till en uppslukande berättelse med hög igenkänningsfaktor för att fånga hens intresse. Detta gör du genom att skriva en intresseväckande och inbjudande rubrik, gärna i form av ett påstående eller en fråga. Därefter bygger du ditt innehåll utifrån en logisk röd tråd som tar läsaren hela vägen från intresse till förståelse. Sätt målgruppens problem i fokus och forma din text utifrån ett lösningsorienterat perspektiv. När läsaren nått slutsatsen av din text ska ett klick på en tydlig call to action vara det givna åtagandet. 

För att kunna skapa målgruppsanpassade texter som fångar läsarens intresse måste veta vem du skriver till. Genom att identifiera din målgrupp kan du enkelt ta reda på deras främsta problem, svårigheter och behov. Därefter kan du skapa ett innehåll som kommunicerar en lösning och talar direkt till målgruppen.

Din målgrupp lokaliserar du genom att utgå från demografiska faktorer såsom kön, ålder, yrke, utbildning med mera. Därefter kan du fortsätta att bygga din analys på geografiska faktorer och dela in din målgrupp baserat på land, region, kommun och stad. När du fått ett tillräckligt underlag kan du börja skapa en struktur och påbörja din textbearbetning.

 

 

2. Kom till sak och gör det fort

72% av dagens mediekonsumenter tar endast del av information som relaterar till deras intressen och behov. I ett samhälle där reklam och information har blivit en överskottsvara är det viktigt att den text somd du kommunicerar fångar läsarens intresse så fort som möjligt för att visa att ditt innehåll är värt att ta del av. Försök därför att inleda din text med en frågeställning, ett påstående eller något annat intressant som får läsaren att vilja stanna kvar. Börja med att plocka ut de främsta egenskaper som din vara eller produkt kan erbjuda, och sätt därefter in dem i ett sammanhang som skapar en tydlig igenkänning.  

Försök att rama in det viktigaste du har att säga om din produkt, vara eller erbjudande. Framhäv ditt budskap så att läsaren kan förstå att din text är värd att spendera lite extra tid på att läsa. 

Lättare sagt än gjort? Ta del av några exempel nedanför! 

“Visste du att…?”

“Tre av fem medborgare drabbas av xx varje år - är du en av dem?”

“3 tips på hur du blir av med xx”

 

 

3. Använd tydliga call to actions

En call to action (CTA) är en uppmaning som ber läsaren att utföra ett önskat åtagande. Vi kan känna igen en call to action i form av uppmaningar som ber oss att läsa mer, ta del av ett erbjudande eller att köpa en viss produkt. Den ger oss tydlig information om att något måste göras så fort som möjligt, annars går vi miste om något viktigt, spännande eller i vissa fall - världsomvändande. En CTA är ofta förekommande i säljsammanhang, men den kan även användas i ett UX-syfte där sändaren vill öka användarvänligheten och guida mottagaren. CTA:s brukar oftast bestå av en länk eller knapp och bör implementeras så fort du ger din läsare chansen att göra något önskvärt. 

Vass copywriting innehåller en intresseväckande rubrik och inledning, koncist och matnyttigt innehåll samt tydliga uppmaningar som guidar läsaren till att fatta rätt beslut. Försök därför att placera en CTA så fort du får chansen att lotsa mottagaren vidare. Det viktiga är att din uppmaning är tydlig, och placeras på ett relevant ställe.

Exempel på CTA:s

  • Köp nu
  • Läs mer här
  • Boka tid
  • Ta del av erbjudandet

 

Behöver du hjälp med att skriva säljande texter? Kontakta oss redan idag!

 

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.