Så boostar du företagets digitala kommunikation under 2023

Det är ingen nyhet att 2023 kan komma att bli ett tufft år för de flesta branscher och verksamheter. Under osäkra tider är det av stor vikt att tänka om, men framförallt att tänka nytt. En ökad inflation har satt sina spår där kunder, samarbetspartners och andra intressenter har, på grund av ekonomiska anledningar, tvingats att ändra sitt invanda köpbeteende.

För att kunna nå sina kunder, och i sin tur skydda sitt varumärke, är det viktigt att förse sina intressenter med ett värdefullt innehåll som skapar både trygghet och trovärdighet. För att kunna implementera en lyckad kommunikationsplan under en tid som kräver en hög anpassningsförmåga behövs en dynamisk, men samtidigt välutvecklad strategi. Vi berättar vad du bör tänka på när du utvecklar företagets digitala kommunikation under 2023. 

 

 

Vikten av att leverera engagerande och värdeskapande innehåll

Sökmotorerna har blivit smartare och kunderna kräsnare. I en tid där informationsflödet är mer tillgängligt än någonsin är det viktigt att kunna leverera innehåll som skapar engagemang och medför ett värde till mottagaren. Genom att analysera köphistorik, användarbeteenden och trender kan du enkelt välja ut de delar av ditt nuvarande innehåll som fungerar, och vad som bör omarbetas för att generera ett ökat intresse. När du tagit reda på vad dina kunder anser vara relevant vet du vilket typ av innehåll som du kan presentera i dina digitala kanaler. 

Likt nämn ovan har Google och andra sökmotorer uppnått en helt ny nivå av smarthet. Tack vare utvecklade algoritmer kan plattformarna enkelt läsa av och rekommendera den sida som besitter ett relevant och välstrukturerat innehåll gentemot det som användaren söker efter. Denna utveckling leder till att företag numer måste lägga ner ett mer gediget arbete på att analysera, strukturera och optimera sitt innehåll. Genom att arbeta med välplanerad sökmotoroptimering kan ni på ett effektivt sätt öka den organiska och digitala närvaron, vilket därmed genererar en mer kvalitativ trafik till er hemsida. 


Så här kan du arbeta med SEO:

- Återigen får du användning av din analysdata! Plocka ut sökord som relaterar till dina besökares intressen och beteenden. Skapa en sökordslista, analysera och välj ut de sökord och sökfraser som påvisar en bra sökfrekvens och skapa därefter kvalitativt innehåll som både skapar mervärde och optimeras på samma gång. 

Läs mer om SEO här.

 

Användarupplevelse - A och O i det nya digitala landskapet

UX writing är ett ord som ofta kommer på tal när man diskuterar just användarupplevelse. Förkortningen UX står för user experience och syftar, likt den raka översättningen berättar, att öka och förbättra användarupplevelsen på webbsidor och andra plattformar. Som kommunikatör och webbansvarig är det viktigt att ha användarupplevelse i åtanke när du skapar innehåll till företagets olika plattformar. Genom att forma texten med en lättförstådd tonalitet och kärnfullhet kan du förenkla köpresan och guida besökaren i den riktning som du önskar.

 

Så här kan du arbeta med UX writing:

- Skapa texterna utifrån ett klarspråksperspektiv. Du vill hjälpa besökaren att ta rätt beslut, inte förvirra den med interna branschord.

- Skapa tydliga call to actions som gör det enkelt för besökaren att klicka sig vidare på hemsidan, plattformen eller appen.

- Skriv kärnfull text som är kort och koncis. Det hjälper läsaren att navigera och förstå vad som är viktigt att ta del av. 

Men användarupplevelsen fokuserar inte bara på innehållet i texterna, utan även hur sidan eller plattformen är uppbyggd, så kallad UX design. Här kan man analysera webbsidan utifrån frågor som: finns det en logisk struktur? Är det enkelt att ta sig runt på webbsidan, eller måste besökaren aktivt leta efter information som egentligen är ganska uppenbar? Försök att analysera din webbsida eller plattform ur dina besökares perspektiv och arbeta med de åtgärdsförslag som ni utvinner ur er analys. Tänk på att alltid anpassa din hemsida efter din primära målgrupp och deras syfte att besöka er hemsida. 

 

Var synbar på de plattformar där era kunder befinner sig

För att kunna genomföra marknads- och kommunikationsinsatser som genererar nya besökare måste du veta vart din primära målgrupp befinner sig. Dagens digitala värld erbjuder ett brett utbud av olika sociala medieplattformar. Just därför är det viktigt att veta vilken plattform din målgrupp spenderar mest tid på, annars riskerar du att spilla värdefull tid på att försöka nå dem överallt. 

Utgå från en målgruppsanalys där du analyserar befintlig data och statistik för att ta reda på vilken plattform som passar just din kommunikation bäst. Vilket typ av person riktar sig din tjänst eller produkt till? Hur gammal är hen? Vart i världen befinner sig hen, och vilka typ av behov är det som din vara kan lösa? Med hjälp av att utgå ifrån demografiska frågor såsom ålder, geografisk belägenhet samt intressen och behov kan du enkelt leta upp statistik som ger dig ett svar på vilken plattform som passar din verksamhet bäst. 

För att hitta statistik: gå in på svenskarna och internet.se.

När du hittat din primära plattform är det dags att analysera dina främsta konkurrenter. Hitta din egna nischning och skapa en strategisk innehållsplanering. 

 

 

Vill du veta mer om hur du kan optimera din digitala kommunikation under 2023? Hör av dig till oss så hjälper vi dig att hitta rätt strategi för dina behov.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.