Säljtrattens betydelse för marknadsstrategin

Den tidiga versionen av konceptet säljtratt, kanske mer känt under namnet sales funnel, uppkom under tidigt 1920-tal och hade som syfte att öka förståelsen för försäljningsprocessens olika stadier. Idag har konceptet utvecklats till att ge oss mer information än så - vi kan strategiskt möta vår potentiella kund genom säljprocessen och guida hen till att ta ett beslut.

 

Säljtratten baseras på de fyra sektionerna medvetenhet, intresse, begär och handling. I trattens första stadie bearbetas kundens medvetenhet, det vill säga att du får den potentiella kundens uppmärksamhet i form av synlighet genom annonsering, närvaro på sociala medier eller i Google:s sökfält. Genom att strategiskt använda dessa kanaler och plattformar kan du attrahera de personer som söker efter, och behöver dina tjänster eller produkter. I den andra sektionen bearbetas det andra steget i kundresan genom exempelvis ett besök på din webbplats eller konsumtion av ett blogginlägg. I säljtrattens tredje stadie väcks ett begär hos din potentiella kund då hen blir medveten om att ditt företag har en lösning på de problem som hen behöver lösa. I det sista steget bearbetas den handling som du vill att dina besökare ska genomföra. Du försöker med andra ord att få kunden att köpa din tjänst eller produkt.   

 

Säljtratt, därför är den så viktig för din marknadsföring!

 

Ett exempel som förtydligar säljtrattens olika stadier:
Du skapar annonser för dina tjänster, som din potentiella kund hittar via Google. Den potentiella kunden klickar på annonsen och kommer in på din webbsida. Kunden anser att dina tjänster är av relevans och fyller i en offertförfrågan. Du skickar en offert till kunden, och följer upp via ett fysiskt möte, telefonsamtal eller mail. Du och kunden ingår ett avtal.

 

Digitaliseringens påverkan av säljtrattens utformning

Tack vare digitaliseringens framfart har kundernas sök- och köpbeteende förändrats. Idag vill vi gärna söka och konsumera information via Google, e-post och olika sociala medieplattformar innan vi tar ett aktivt beslut. För att vi ska kunna generera försäljning måste därför säljtrattens olika stadier formas efter digitaliseringen.  

Vi får helt enkelt lägga det tidigare "rakt-på-säljet" på hyllan och istället fokusera på att möta kundens behov genom informativt, intresseväckande och engagerande innehåll. Då 2020-talets konsumenter är alldeles för pålästa för att falla för direktförsäljning måste företag anpassa säljprocessen genom att förse mottagaren med kvalitativ information och genomarbetat innehåll. Denna typ av marknadsföring förhåller sig till idén om att guida, inspirera och undervisa mottagaren vilket möjliggörs med hjälp av marknadsstrategin inbound marketing.

 

Säljtratt och marknadsföring. Kontakta oss för mer informaiton!

 

Så kan du implementera säljtratten i din marknadsföring

Som du säkert har förstått hjälper säljtratten dig att få en strategisk inblick i kundresan. Du kan få förståelse för hur dina kunder tycker och tänker, och hur du ska gå tillväga för att kommunicera med dem.

Det viktigaste att ta hänsyn till i arbetet med din säljtratt är att fokusera på rätt personer. Vem är det som du vill nå med din kommunikation? Med andra ord: vem är din potentiella kund? Genom att fastställa en primär målgrupp kan du enkelt plocka ut relevanta sökord till annonser och SEO-optimering. Du kan skapa innehåll som väcker intresse och skapar engagemang, vilket lägger grund för en lojal relation mellan dig och din potentiella kund. 

 

Vill du veta mer om hur säljtratten kan hjälpa dig med att utveckla arbetet med din marknadsföring? Eller vill du kanske ha hjälp med att skapa och implementera säljtrattskonceptet? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.