Säljtrattens betydelse för marknadsstrategin
Den tidiga versionen av konceptet säljtratt, kanske mer känt under namnet sales funnel, uppkom under tidigt 1920-tal och hade som syfte att öka förståelsen för försäljningsprocessens olika stadier. Idag har konceptet utvecklats till att ge oss mer information än så - vi kan strategiskt möta vår potentiella kund genom säljprocessen och guida hen till att ta ett beslut.
Säljtratten baseras på de fyra sektionerna medvetenhet, intresse, begär och handling. I trattens första stadie bearbetas kundens medvetenhet, det vill säga att du får den potentiella kundens uppmärksamhet i form av synlighet genom annonsering, närvaro på sociala medier eller i Google:s sökfält. Genom att strategiskt använda dessa kanaler och plattformar kan du attrahera de personer som söker efter, och behöver dina tjänster eller produkter. I den andra sektionen bearbetas det andra steget i kundresan genom exempelvis ett besök på din webbplats eller konsumtion av ett blogginlägg. I säljtrattens tredje stadie väcks ett begär hos din potentiella kund då hen blir medveten om att ditt företag har en lösning på de problem som hen behöver lösa. I det sista steget bearbetas den handling som du vill att dina besökare ska genomföra. Du försöker med andra ord att få kunden att köpa din tjänst eller produkt.
Ett exempel som förtydligar säljtrattens olika stadier:
Du skapar annonser för dina tjänster, som din potentiella kund hittar via Google. Den potentiella kunden klickar på annonsen och kommer in på din webbsida. Kunden anser att dina tjänster är av relevans och fyller i en offertförfrågan. Du skickar en offert till kunden, och följer upp via ett fysiskt möte, telefonsamtal eller mail. Du och kunden ingår ett avtal.
Digitaliseringens påverkan av säljtrattens utformning
Tack vare digitaliseringens framfart har kundernas sök- och köpbeteende förändrats. Idag vill vi gärna söka och konsumera information via Google, e-post och olika sociala medieplattformar innan vi tar ett aktivt beslut. För att vi ska kunna generera försäljning måste därför säljtrattens olika stadier formas efter digitaliseringen.
Vi får helt enkelt lägga det tidigare "rakt-på-säljet" på hyllan och istället fokusera på att möta kundens behov genom informativt, intresseväckande och engagerande innehåll. Då 2020-talets konsumenter är alldeles för pålästa för att falla för direktförsäljning måste företag anpassa säljprocessen genom att förse mottagaren med kvalitativ information och genomarbetat innehåll. Denna typ av marknadsföring förhåller sig till idén om att guida, inspirera och undervisa mottagaren vilket möjliggörs med hjälp av marknadsstrategin inbound marketing.
Så kan du implementera säljtratten i din marknadsföring
Som du säkert har förstått hjälper säljtratten dig att få en strategisk inblick i kundresan. Du kan få förståelse för hur dina kunder tycker och tänker, och hur du ska gå tillväga för att kommunicera med dem.
Det viktigaste att ta hänsyn till i arbetet med din säljtratt är att fokusera på rätt personer. Vem är det som du vill nå med din kommunikation? Med andra ord: vem är din potentiella kund? Genom att fastställa en primär målgrupp kan du enkelt plocka ut relevanta sökord till annonser och SEO-optimering. Du kan skapa innehåll som väcker intresse och skapar engagemang, vilket lägger grund för en lojal relation mellan dig och din potentiella kund.
Vill du veta mer om hur säljtratten kan hjälpa dig med att utveckla arbetet med din marknadsföring? Eller vill du kanske ha hjälp med att skapa och implementera säljtrattskonceptet? Kontakta oss så hjälper vi dig!