Sociala medier strategi - Steg 1-5

Dags att sätta upp en strategi för dina sociala medier? Bra val!

Plattformar som Facebook och Instagram är väletablerade plattformar med miljarder användare över alla världens håll och kanter, vilket inte bör komma som någon chock.

Det som däremot inte är lika självklart är hur man använder dessa plattformar till sin fördel, för att öka sin varumärkeskännedom och för att nå sin målgrupp. 

I detta blogginlägg går vi igenom hur du lägger upp en effektiv strategi för dina sociala medier på 5 steg.

 

 

1. Definera ditt mål


Likt många andra områden inom digital marknadsföring är det första steget att definiera ditt mål.

Vad vill du uppnå? Och varför?

Genom att ha ett väldefinierat mål blir det betydligt mycket lättare att skapa en strategi därefter.

 

Exempel på mål kan vara:

- Öka konverteringar
- Fler besökare på hemsidan
- Mer telefonsamtal

 

Om inte: Utan ett mål vet du inte heller vilka beslut du ska ta.

Du kan helt enkelt inte ta dig vidare. Denna punkt är den mest fundamentala i din resa för att ta fram en strategi för dina sociala medier.

 

 

2. Förstå din målgrupp


Efter att du har satt upp ett eller flera mål är det dags att vända dig till din målgrupp för att försöka förstå dem.

Vad är deras intressen? Vad värderar de högt och lågt?

Denna information låter dig skräddarsy ditt innehåll på ett sätt som gör det mer mottagligt för dina följare.

Exempelvis väljer inte TV4 att sända sina program på engelska, då den målgrupp de riktar sig mot talar svenska.

På samma sätt är det viktigt att du använder rätt ord och termer för att kunna bidra med en effektiv kommunikation till dina följare.

 

Om inte: Förstår du inte din målgrupp kan du inte heller veta hur du ska lägga upp ditt innehåll samt vad det ska innehålla.

Istället kommer du att behöva gå på vad du tror, vilket kan funka ibland, men som i längden inte är ett hållbart sätt att fatta beslut på.

 

Läs även: Vad är SEO?

 

3. Välj rätt plattformar


Vilka sociala plattformar använder din målgrupp?

Vi nämnde tidigare Facebook och Instagram, men det finns betydligt fler sociala plattformar än dessa.

Gör därför en grundlig research för att ta reda på vart just din målgrupp vistas.  

 

Om inte: Risken med att inte anpassa dina sociala plattformar efter din målgrupp är att du inte syns.

Du får helt enkelt inte någon exponering då du vistas på fel ställen.

 

 

4. Engagerande innehåll


När du väl har hittat rätt sociala plattformar och förstått din målgrupp behöver du skapa innehåll som tilltalar dem.

Innehållet ska få dem att stanna upp från sitt skrollande och vara såpass engagerande att agerar utefter dina önskningar, exempelvis att klicka sig vidare till din hemsida eller att konvertera.  

 

Om inte: Skapar du innehåll som inte är engagerande för dina följare har du mer eller mindre gjort allt tidigare jobb i öndan.

Innehållskapande kan vara svårt och tidskrävande så ta därför den tid du behöver.

 

Eller vill ha hjälp med att skapa innehåll för sociala medier?

Boka ett kostnadsfritt möte redan idag!

 

 

5. Mät och analysera resultat


När din strategi är klar och i rullning är det dags att vänta på dina resultat.

I början kanske du inte får de resultat du förväntar dig, eller tvärtom så kanske du överträffar alla dina förväntningar.

Se iallafall till att installera ett analysverktyg, så att du svart på vitt kan se hur du ligger till och analysera din data.

Fatta beslut därefter för att optimera din strategi ytterligare.

 

Om inte: I dagens digitala samhälle pratas det rikligt om att göra “datadrivna beslut” och det finns en anledning till varför begreppet har blivit så populär.

Baserar du inte dina beslut på data, lyssnar du helt enkelt inte på dina följare.

Det är dina följare som integrerar med ditt varumärke och som bestämmer vad de tycker om och ej.

Se därför till att ta datadrivna beslut istället för vad du själv tror är bäst.

 

 

Slutord

Att skapa en strategi för sociala medier är en process som bör göras med ytterst noggrannhet.

Varje steg är viktigt och brister det på en punkt, riskerar hela strategin att falla ihop.

Med detta sagt är det även en strategi som vid ett välgenomförande kan ha stor påverkan för ditt varumärke och hjälpa dig att växa.

 

Önskar du hjälp med att sätta upp en strategi för dina sociala medier? Då är du varmt välkommen att vända dig till oss på Highway Media.

Kontakta oss idag!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.