Sökordsanalys - Så gör du

Sökordsanalys är det grundläggande arbetet för att ta fram sökord som är optimerade för din specifika hemsida. Genom att undersöka och förstå vilka sökord som är relevanta för ditt företag och hur dina potentiella kunder söker efter dig på internet, kan du ta fram en strategi för att öka din synlighet bland sökresultaten och på så sätt öka trafiken till din hemsida.

 

Här kommer en guide, från start till slut, hur denna process kan se ut!

 

Definiera ditt mål

Innan du börjar med själva sökordsanalysen är det viktigt att du definierar vad du vill uppnå med den.

Vill du öka trafiken till din hemsida? Vill du förbättra din ranking på sökmotorer? Eller vill du kanske hitta nya sökord för att skapa nytt innehåll?

Genom att definiera ditt mål kommer du att kunna fokusera på de aspekter som är mest relevanta och undvika att slösa tid på sökord som inte är optimerade för din hemsida.

 

Brainstorma sökord

När du har definierat ditt mål så kan du börja med att brainstorma sökord. Försök att tänka som din målgrupp, vad skulle de söka efter på nätet när de letar efter en produkt eller tjänst som du erbjuder?

Har du svårt att komma på detta så finns det olika verktyg online som du kan ta hjälp av för att få förslag på sökord och fraser som används kontinuerligt av din målgrupp.

 

Analysera konkurrensen

Ett annat sätt att hitta relevanta sökord är att analysera vilka sökord dina konkurrenter använder sig av.

Genom att undersöka deras hemsida och analysera de sökord de använder kan du upptäcka sökord som även kan vara relevanta i ditt fall. 

 

Använd verktyg för att analysera dina sökord

När du har en lista över potentiella sökord är det dags att analysera deras sökvolym, konkurrens och relevans.

Som tidigare nämnt finns det flera verktyg ute på marknaden för detta. Är du inte bekant med några program sedan tidigare kan det vara en bra idé att låta några andra göra jobbet åt dig.

Vi på Highway Media är specialister inom sökordsanalys och SEO, önskar du hjälp så är du varmt välkommen att kontakta oss idag.

 

Prioritera sökorden

Efter att ha analyserat sökorden bör du prioritera dem baserat på relevans och sökvolym.

Det är viktigt att välja sökord som har en hög sökvolym varje månad.

Du kan också överväga att välja sökord med lägre konkurrens, då det kan vara lättare att ranka högt för dessa sökord och därmed öka chanserna till att synas högre upp på sökmotorerna.

 

Implementera sökorden

När du har valt dina sökord är det dags att implementera dem i hemsidans innehåll, meta-beskrivningar, titlar, URL-strukturer och annat relevant innehåll.

Det är dock viktigt att använda sökorden på ett passande sätt och undvika överanvändning, vilket istället kan ge motsatt effekt och försämra din rankning på sökmotorerna.

 

Följ upp och analysera 

Sökordsanalys är inte en engångsprocess, utan bör kontinuerligt följas upp för att se hur dina valda sökord presterar över tid.

Använd verktyg som Google Analytics för att analysera trafiken och konverteringar som kommer från sökmotorerna och justera dina sökord vid behov. 

 

 

Slutord

Sammanfattningsvis är sökordsanalys en fundamental process för att pricka rätt på de sökord som din målgrupp använder sig av. Genom att följa dessa steg kan du skapa en framgångsrik sökordsstrategi som hjälper dig att ranka högt på sökmotererna. Kom ihåg att sökordsanalysen är en kontinuerlig process som bör följas upp och justeras med jämna mellanrum för att säkerställa att ditt hemsida hela tiden håller sig relevant.

 

Önskar du hjälp med din sökordsanalys och arbete inom SEO?

 

Kontakta oss för att starta ett samarbete redan idag!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.