Strategi för nyhetsbrev

Du har precis bestämt dig för att börja marknadsföra ditt företag med hjälp av nyhetsbrev. Allt är fixat och klart, och nu är det bara att sätta igång med skrivandet! Men innan du börjar skapa dina nyhetsbrev kan det vara en bra idé att gå igenom några viktiga punkter för att forma en bra strategi för din e-postmarknadsföring. Med hjälp av en genomtänkt strategi blir det enklare för dig som sändare att få en överblick över dina kunder och målgrupper. Det blir även enklare att planera dina framtida utskick och forma dina budskap så att de når önskad effekt.

Vi har samlat våra bästa tips på hur du kan bygga upp en bra strategi för att lyckas med din e-postmarknadsföring!

 

Målgruppsanalys - analysera dina kunder och deras intressen

Dina kunder utgör den viktigaste faktorn i din strategi, så börja med att analysera dina kunder och deras beteenden. Med hjälp av en beteendeanalys kan du kategorisera dina kunder och intressenter i olika målgrupper baserat på deras intressen och tidigare köp. Detta kallas för att göra en målgruppssegmentering, vilket underlättar för dig som sändare att skicka rätt typ av innehåll till rätt kund.

Låt oss säga att en stor del av din totala målgrupp är intresserade av samma typ av produkt eller tjänst, då kan du samla deras adresslistor under den aktuella kategorin och sedan förse dem med information och erbjudanden om liknande produkter. Försök att analysera dina kunders intressen och behov noga, och skräddarsy sedan ett utskick som samspelar med deras främsta intressen!

 

Vikten av copy - ge ditt budskap rätt effekt

Ett nyhetsbrev ska innehålla en text som är säljande men samtidigt informationsrik, vilket innebär att innehållet inte bara ska bemöta kundens intressen utan även deras behov! Vi är nog alla överens om att det tidvis kan vara svårt att skriva en text som balanserar mellan att vara både informationseffektiv och sådär lagom säljande. Det är lätt att fylla nyhetsbrevet med alldeles för mycket innehåll på grund av att man gärna vill värna om företagets kundrelationer, men samtidigt sälja sina produkter och tjänster.

I just detta sammanhang råder en hårfin gräns mellan vad som är ett relationsskapande och matnyttigt e-postmeddelande och vad som är en typisk säljannons! Så, det viktigaste att tänka på är att försöka kommunicera dina erbjudanden eller den information som du vill nå ut med så tidigt och effektivt som möjligt, för att minimera risken av att dina mottagare tappar intresse och slutar läsa.  

Utgå från en checklista, där du börjar med att skriva upp vad ditt budskap är, och vad du vill att det ska generera. Försök sedan att se över hur och vart i texten du kan plantera ditt budskap. Ta gärna hjälp av dina rubriker - de vägleder läsaren och får dem att förstå vad följande text kommer att handla om. Denna strategi hjälper dig även med att skapa en röd tråd genom hela nyhetsbrevet!  

Om ditt nyhetsbrev blir alldeles för informationsrikt och riskerar att bli en aning spretigt kan det vara en bra idé att dela upp innehållet i olika utskick, och fokusera på ett erbjudande i taget.

 

Underlätta köpsträckan för dina läsare

Med hjälp av informativa rubriker, tydliga länkar och beskrivande bilder kan du öka effekten av ditt budskap och navigera kunden genom ditt nyhetsbrev. Om ändamålet med nyhetsbrevet är att få kunden att ta sig vidare till din hemsida bör ett tydligt och informativt budskap avslutas med en länk till den aktuella landningssidan. 

Du bör även vara tydlig med vart dina prenumeranter kan vända sig om de har några frågor eller funderingar. Företagets kontaktuppgifter bör därför vara strategiskt placerade i slutet av ditt nyhetsbrev. Då du placerar dina kontaktuppgifter längst ned innebär det att prenumeranten måste scrolla och ta sig genom hela nyhetsbrevet, vilket ökar chansen av att dina rubriker och bilder fångar läsarens uppmärksamhet!

 

Lägg upp en plan för dina kommande utskick!

För att skapa så relevanta nyhetsbrev som möjligt kan det vara en god idé att forma en årsplan, där du noggrant planera dina framtida utskick. Du kanske vill skicka en hälsning under en storhelg, informera om nya händelser inom företaget eller fastställa specifika kampanjer? Försök att samla alla tankar och ideér på ett papper och dela sedan in dem i veckor eller månader för att skapa en helhet. Överskåda sedan ditt upplägg och analysera om planen är relevant eller om det finns överflödiga utskick som kanske kan tas bort, eller vissa som borde läggas till.

För att undvika att framstå som tjatig och allt för på, bör du endast skicka nyhetsbrev när du verkligen har någonting att säga - det vill säga då du kan förse dina kunder med ett värdefullt innehåll! Försök att ha just frasen värdefullt innehåll i bakhuvudet när du sammanställer din plan, det är en bra strategi för att konvertera långsiktiga och trogna kunder.

 

Använd och analysera statistiken

Ta vara på och analysera den statistik som finns tillgänglig för dina utskick.

Du bör se statistiken som en tillgång, där du får en chans att lära känna din målgrupp lite bättre. Det underlag som du får ta del av berättar hur många av dina prenumeranter som öppnade ditt nyhetsbrev, hur många som klickade på befintliga länkar till hemsidan samt hur många som valde att avsluta sin prenumeration. 

Låt oss säga att du har skickat ett nyhetsbrev och vill analysera vad utskicket genererat. Du ser att ditt nyhetsbrev har en hög öppningsfrekvens, men när du fortsätter att analysera statistiken ser du att det endast är en liten del av dina prenumeranter som har klickat på de befintliga länkarna. Du kan då utgå från att ditt nyhetsbrev hade en bra och intressant rubrik, men att innehållet inte väckte lika mycket intresse. Utifrån analysen kan du därmed fastställa att texten och budskapet inte har framförts på riktigt rätt sätt. Gå igenom ditt nyhetsbrev och analysera om texten innehåller brister, eller om innehållet är tillräckligt visuellt tilltalande. Har du länkat till relevanta landningssidor? Framhävs budskapet på ett tydligt och tilltalande sätt? 

Dina målgruppers beteenden utgör ett utmärkt facit på om du har en fungerande strategi, eller om den är i behov av att utvecklas. Märker du att trafiken till din hemsida minskar, eller att många kunder väljer att avsluta sin prenumeration kan det vara en god idé att se över och uppdatera din strategi och ditt upplägg!

 

Behöver du hjälp med att lägga upp en strategi för din e-postmarknadsföring? Hör av dig till oss så hjälper vi dig med att forma rätt plan för ditt företag!

Kontakta oss

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.