Texter till hemsida - 4 tips för bättre texter

Att skriva texter till sin hemsida kan vara en svår och tidskrävande uppgift. Texten ska både engagera och informera men i många fall även sälja. Tidvis kan orden finnas nära till hands, tidvis står det helt still. Oavsett om du är van skribent eller stapplande nybörjare kan vi genom fyra enkla knep hjälpa dig att skapa välskrivna texter som får dina besökare att konvertera!

 

1. Hitta kärnan

Det första, och viktigaste, steget i att skriva texter till din hemsida är att hitta kärnan - det vill säga meningen med texten. Vad är syftet med att kommunicera? Vill du sälja en problemlösning, värva fler medlemmar till din kundklubb eller kanske få din läsare att utföra ett ställningstagande? När du hittat kärnan är det enkelt att skapa relevanta texter som talar direkt till din mottagare. 

 

Texter till hemsida. Kontakta oss för mer information!

  

2. Fastställ din målgrupp och snacka deras språk

Tätt efter syftet kommer målgruppen. Din målgrupp är dina främsta intressenter och det är dem du vill kommunicera med för att kunna förmedla dina budskap. Lär känna dina mottagare genom att sammanställa en målgruppsanalys där du tar reda på ålder, yrke, intressen samt potentiella problem som de kan tänkas ha. Därefter kan du ta fram unika budskap som berör, skapar igenkänning eller löser problem. 

För att kunna nå din målgrupp och få dem att agera måste du prata deras språk. Försök att utesluta trötta branschord och förkortningar som kan riskera att förvirra läsaren, och satsa istället på vardagliga benämningar som används på marknaden. Men hur vet man vilket språk mottagaren snackar? Genom att kika runt på sidor som säljer liknande tjänster eller produkter samt analysera konversationer med nuvarande kunder kan du hitta rätt språkutformning. 

 

Texter till hemsida. Så skriver du engagerande texter till din webbsida.

 

3. SEO-anpassa texten

Du har hört det förr; syns du inte finns du inte. Och det är sant. Idag görs miljontals sökningar på Google runt om i världen. För att synas högt i Google:s sökfält måste du anpassa din text utifrån populära sökord som relaterar till verksamhetens produkter eller tjänster. Du bör därför alltid utgå från en SEO-anpassad utformning när du skriver texter till hemsida.

Genom noggrann sökordsanalys kan du enkelt ta reda på vilka sökord - och vilka som inte - söks på för att hitta liknande produkter eller tjänster som du säljer. Välj ut de nyckelord som besitter en relativt hög sökfrekvens och låg konkurrens för att därefter optimera dina titel-taggar, metabeskrivningar, alt-taggar samt textinnehåll utefter dem. Det är dock viktigt att inte sporadiskt fylla texten med olika sökord hur som helst. Din text måste fortfarande vara relevant för läsaren. Försök därför att strukturera rubriker, brödtext och länkar för att skapa en röd tråd. 

Läs mer om SEO här. 

 Texter till hemsida. Vi skapar texter som informerar och engagerar 

4. Underhåll, engagera och konvertera

Just denna punkt kan vara den klurigaste biten att bearbeta när du ska skriva texter till din hemsida. Du ska intressera, engagera och påverka din mottagare att ta ett beslut. Det bästa knepet för att få din text att skapa engagemang är att kommunicera igenkänning genom att beröra mottagaren. Markera känslor med hjälp av att framhäva vanligt förekommande problem och relationsbaserade scenarion. Skapa strukturerade och genomtänkta rubriker som lockar mottagaren till att vilja läsa mer. 

Plocka ut dina främsta USP:ar och bearbeta dem genom att skapa intresseväckande rubriker samt engagerande och informativ brödtext. 

 

Fler tips på texter till hemsida? 

Vill du få fler tips på hur du kan skriva texter till din hemsida? Kontakta oss så berättar vi mer!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.