Vad är SEO?

Seo, Seo & SEO… Hela tiden surras det om detta begrepp. Men vad är det egentligen? Var kommer det ifrån? Och varför är det så viktigt? Detta är frågor på mångas läppar som vi idag ska gå igenom. Gör dig redo!

 

Vad är SEO?

SEO som står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska, är en viktig del av digital marknadsföring som hjälper företag att förbättra sin synlighet ute på internet och locka till sig fler besökare till sina hemsidor. 

I grund och botten handlar SEO om att förbättra din hemsida genom att göra den mer synlig för sökmotorer så som Google, Bing och Yahoo. När någon söker efter något på internet, använder de en sökmotor för att hitta den information de behöver. Om din hemsida dyker upp högt upp i sökresultaten ökar chansen för att användaren klickar sig in till din sida och kanske till och med blir en kund.

 

 

Historia

Det har funnits sökmotorer i olika former sedan början av internet, men det var inte förräns år 1990 som sökmotorer började bli allt mer användbara för användarna.

Bland de första sökmotorerna var Archie som utveklades 1990 och som användes för att ladda ner filer på den tiden. Efterföljarna blev WebCrawler och Lycos som på mitten av 90-talet satte ordentlig fart på hjulet.  

Till en början var det relativt enkelt att manipulera sökmotorerna genom att fylla sina hemsida med överflöd av massa sökord och länkar, vilket ledde till en stor mängd spam och oönskat innehåll.  

Detta fungerar inte idag då algoritmerna har utecklats och filtrerar automatiskt bort innehåll som anses vara spam eller olämpligt.

Algoritmerna fortsatte att utvecklas och byggdes upp genom att analysera bland annat sökord, meta-tags och andra faktorer för att avgöra vilka websidor som var mest relevanta för användarnas sökfrågor, vilket var där SEO växte fram. 

Sedan dess har det hänt mycket där algoritmerna kring SEO har utvecklats mycket men logiken och den grundläggande ideén är fortfarande densamma.

 

 

On-page VS Off-page SEO

Inom SEO finns det två huvudtyper: on-page och off-page. On-page handlar om att optimera innehållet på din hemsida, medan off-page handlar om att skapa länkar till din hemsida från andras sidor. Båda dessa typer är viktiga och det går inte att vända ryggen till någon av dem . Låt oss kika närmare på skillnaden mellan On- & Of-page SEO.

 

On-page

On-page SEO innebär att vässa till både innehållet och strukturen för din hemsida så att den blir mer lättläst och förståelig för både sökmotorerna såväl som användarna. Detta inkluderar faktorer som titlar, meta beskrivningar, sidhuvuden, innehåll och interna länkar.

Titlar och meta beskrivningar väger tungt. Både titlar (benämningen för dina sidor) och meta beskrivningar (kortfattad info om din hemsida) ska båda innehålla relevanta sökord. Även sidhuvuden är viktiga för att strukturera innehållet så att besökarna snabbt och smidigt kan navigera sig runt väl inne på hemsidan.

Bra innehåll är en av de viktigaste faktorerna för on-page SEO där du vill använda sökord och innehåll som bemöter användarnas frågor samt behov.  

Till sist ska vi nämna interna länkar som även det är en viktig beståndsdel. Detta är länkar på din hemsida som leder vidare till andra sidor inne på din hemsida. Exempelvis kan du ha en “Kontakta oss-knapp” på hudvudsidan som leder vidare till en kontaktsida.

Interna länkar är bra att använda på din hemsida eftersom det hjälper till att strukturera upp din sida samt göra den mer användarvänlig, vilket sökmotorerna tar i beakting när de sätter sina ranker.  

 

Off-page SEO 

Här handlar det om att få externa sidor att länka till din hemsida. Detta kan vara ganska motstridigt men det finns några olika tillvägagångssätt att välja mellan. Antingen kan du fråga runt till olika sidor, exemeplvis sådana som skriver bloggar, om de skulle vilja länka till din sida från något av deras blogginlägg. Detta kan vara tidskrävande och svårt att få någon att gå med på det. 

Man kan även köpa externa länkar, men detta tenderar att vara väldigt dyrt. Googles algorimer har även möjlighet att känna av avvikande beteenden, vilket är varför denna metod inte är att rekomendera. Det bästa sättet är helt enkelt att göra ett bra jobb så att man förtjänar länkarna.  

 

 

Välja rätt sökord

 

Att välja rätt sökord kan emellanåt vara lite klurigt samtidigt som det är viktigt att göra det rätt. Genom att använda de sökord som är mest relevanta ökar dina chanser markant för att lyckas med ditt arbete inom SEO. Så hur hittar man de magiska sökorden?

 

Definiera din målgrupp

Innan du väljer sökord är det viktigt att du har en klar bild över din målgrupp. Vilka är de och vad letar de efter? Vad är deras behov och önskemål? Genom att förstå din målgrupp kan du skapa en tydligare uppfattning om vad de söker efter.

 

Använd sökordsverktyg

Det finns många sökordsverktyg som kan hjälpa dig på vägen. Google Keyword Planner är ett av de mest populära verktygen och ger dig förslag på sökord baserat på sökfrekvens och konkurrens. Andra verktyg som är uppskattade är SEMrush och Ahrefs.

 

Hitta långsvanssökord

Långsvanssökord är sökfraser som innehåller flera ord. Dessa är mer specifika och har oftast lägre konkurrens än korta och allmänna sökord. Genom att fokusera på långsvanssökord kan man pricka exakt vad potentiella kunder söker efter vilket kan leda till att man ser snabba resultat.

 

Undersök konkurrenter

Det är viktigt att undersöka de konkurrenter du har för att se vilka sökord de använder. Där kan du antingen hitta inspiration för att anvnända samma sökord, eller försöka hitta sökord som de har missat för att du ska sticka ut från mängden.

 

Tänk på relevans och volym

När du väljer sökord är det viktigt att tänka på både relevans och sökvolym. Du vill använda sökord som passar bra för just din webbplats och som har en tillräckligt hög sökfrekvens varje månad. Samtidigt vill du undvika sökord med för hög konkurrens då de kan vara betydligt svårare att ranka för dessa.

 

Testa och justera

Att välja rätt sökord är en process som kräver mycket testade tillsammans med många finjusteringar. Testa olika sökord och se vilka som ger dig bäst resultat. Använd analysverktyg för att mäta din trafik och justera dina sökord därefter.

 

 

Hur förbättrar jag min SEO?

En av de viktigaste faktorerna är innehållet på din webbplats. Som vi tidigare var inne på  är det fundamentalt att ha relevant och högkvalitativt innehåll som är optimerat för de sökord och fraser som du vill ranka för. Exempel på detta kan vara att ha en tydlig struktur på din webbplats och rätt användning av meta-tags. 

En annan viktig faktor är användarupplevelsen, även kallat UX (User Experience). Sökmotorerna tar därför hänsyn till de faktorer som laddningstid och mobilanpassning när de rankar hemsidor. En sida som laddar snabbt och fungerar smidigt på mobila enheter kommer att rankas högre än en som är långsam och svår att navigera på.

Vidare till ännu en viktig aspekt som många lätt glömmer bort vilket är att hålla sig uppdaterad på de senaste trenderna och riktlinjerna från sökmotorerna.

Sökmotorer som Google uppdaterar ständigt sina algoritmer och riktlinjer för att förbättra sökresultaten och motverka spam. Att hålla dig uppdaterad och anpassa dina strategier efter dessa förändringar är därför viktigt för att hålla din hemsida konkurrenskraftig.

Värt att nämna är att SEO inte är någon “quick fix”, utan snarare en långsiktig process som ska leverera över tid. Det tar tid och kräver tålamod. Det kan därför vara en bra idé att vända sig till någon byrå eller liknande som kan hjälpa till med detta.

  

 

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är SEO en grundläggande del för att öka sin synlighet på internet. Genom att producera relevant innehåll för din målgrupp, ha en bra användarupplevelse och hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna och riktlinjerna, är du på rätt väg i ditt arbete.

 

Vi på Highway Media kan hjälpa dig med din resa inom SEO genom beprövade metoder och mycket erfarenhet. 

Starta ett samarbete redan idag! Klicka här.

 

 

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.