De viktigaste trenderna inom marknadsföring 2024
Ett nytt år med nya marknadsföringstrender är här. Under den senaste tiden har marknadsföringsarbetet förändrats radikalt tack vare nya digitala uppfinningar som gör vår vardag både enklare och mer produktiv. Vi har exempelvis integrerats med det nya AI-verktyget ChatGPT vilket har genererat högre effektivisering. Vi har även lärt oss vikten av att personifiera det innehåll som vi kommunicerar samt introducerats för rörligt material i sociala medier.
Nedan har vi listat de största trenderna som kommer att påverka digital marknadsföring 2024.
1. AI intar en större och viktigare roll i marknadsföringsarbetet
Det råder ingen tvekan om att den artificiella intelligensen är här för att stanna. AI effektiviserar arbetet med alltifrån strategi och budskapsutformning till bearbetning av data och analysunderlag. Många kommunikatörer och marknadsförare har insett den höga effektivitetsgrad som AI-verktygen erhåller och allt fler integrerar artificiell intelligens i det dagliga arbetet.
AI kan hjälpa oss att effektivisera vårt arbete radikalt men ju mer vi använder verktyget desto viktigare är lärdomen om hur vi ska hantera det. Vill du lära dig om AI och hur du kan inkludera verktyget i ditt arbete? Kontakta oss så berättar vi mer!
2. Fokus på snippets och position zero
Featured snippets, även kallat utdrag och position 0, är en eftertraktad position som tack vare kort och koncist innehåll placerar dig allra högst upp i det organiska sökfältet. Google väljer ut det textunderlag som de anser vara av relevans och som ger den sökande ett snabbt och korrekt svar på sin fråga.
För att nå position 0 krävs det att texten är noga strukturerad, SEO-anpassad samt innehåller relevant information som relaterar till ämnet. Du bör göra det enkelt för läsaren att navigera med hjälp av tydlig rubrikstruktur samt matnyttigt innehåll.
Vill du ha hjälp med att nå en högre position på Google? Kontakta oss så berättar vi mer om vår tjänst!
3. Ett ökat behov av personifiering
Personifiering har varit en stark marknadsföringstrend under flera år. Tack vare ökad digitalisering är det allt fler företag och organisationer som försöker nå kunder och medlemmar genom olika kanaler och plattformar. När mottagaren integreras med en stor mängd olika budskap ökar behovet av att ta del av kommunikation som anpassas efter den unika individen, dess intressen och behov.
Vi har kunnat se denna typ av marknadsföring i form av riktad annonsering som baseras på tidigare köp och sökningar. Tack vare datainsamling via analysverktyg kan vi skapa annonser och innehåll som är anpassat efter specifika målgrupper. Personifierad marknadsföring är innehåll som är relevant och framtaget för att attrahera och bemöta användares unika behov. Det vill säga att man skapar en skräddarsydd interaktion mellan sändare och mottagare.
När du ska producera och publicera personifierad marknadsföring är det viktigt att upprätthålla en balans mellan inspiration och engagemang, så att du inte riskerar att överpersonifiera dina budskap. Människan integreras dagligen med tusentals reklamannonser på en mängd olika plattformar. Därför är det viktigt att hitta rätt budskapsutformning för att nå din utvalda målgrupp utifrån deras preferenser.
4. Vikten av visuellt innehåll
I dagens digitala värld där konkurrensen för att synas, höras och påverka är stenhård är det viktigt att möta kunden och mottagaren med rätt innehåll. Eftersom allt fler sociala medieplattformar möjliggör publicering av rörligt och visuellt innehåll har det blivit allt mer populärt att kommunicera via video.
Försök att skapa ett koncept som lyfter och framhäver dina tjänster eller produkter med hjälp av rörligt material. Du kan exempelvis spela in tutorials som visar dina följare och potentiella kunder hur de kan använda dina produkter eller sända en Q&A och besvara vanliga frågor som dina kunder brukar ställa.
Vill du ha hjälp med att skapa innehåll till dina sociala medieplattformar? Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa dig!
5. Framhäv dina budskap med hjälp av storytelling
Storytelling är ett kraftfullt kommunikationsverktyg som framhäver ett innehåll och dess budskap på ett målande och intresseväckande sätt. Storytelling kan beskrivas som en blandning mellan skriv- och berättarteknik och används för att tillskriva - oftast komplex och svårtolkad - text en intressant beskrivning. Komplicerade situationer formas för att skapa intresse och engagemang.
När du arbetar med storytelling bör du utgå från målet att utbilda, engagera och underhålla din mottagare. Börja med syftet, vad är det du vill kommunicera och framförallt - varför? Vill du skapa innehåll för att marknadsföra, påverka eller engagera din mottagare? Välskriven storytelling hjälper dina läsare att förstå och ge mening till det innehåll som du kommunicerar. Genom storytelling skapar du en mänsklig kontakt som möjliggör en förståelse för det innehåll och de budskap som du vill förmedla.
Vill du ha mer information om hur du kan optimera din marknadsföring under 2024? Kontakta oss så hjälper vi dig att ta fram ett skräddarsytt uppläg, anpassat efter ditt företags behov.