Marknadsföring i sociala medier
Så lyckas du med din sociala medie-marknadsföring
Sociala medier har under det senaste decenniet kommit att bli några av de främsta källorna för informationssökning, underhållning och opinionsbildning. Vi använder de sociala medieplattformarna dagligen för att konsumera nyheter, engagera oss i hjärtefrågor, få tips på hur vi kan förenkla vår vardag samt ta del av kompetensutveckling.
Instagram, Facebook, Tik-Tok och LinkedIn har helt enkelt förvandlats till multiplattformar där vi kan hitta i princip all den information som vi söker. Oavsett syfte är det på de sociala medieplattformarna som företag och organisationer kan skapa synlighet och engagemang. Just därför är marknadsföring i sociala medier en viktig grundsten i arbetet med företagets kommunikation.
Varför ska man marknadsföra i sociala medier?
Tack vare det höga användarantalet som de olika sociala medieplattformarna besitter finns det goda chanser att öka närvaron hos din önskade kundkrets. Genom att skapa engagerande innehåll som besvarar mottagarens frågor eller behov kan du öka chanserna av att öka trafiken till din webbsida.
Börja med att skapa en innehållskalender där du strategiskt planerar olika sorters inlägg som både engagerar, inspirerar och utbildar den potentiella kunden. När du utgår från dessa tre aspekter kan du försäkra dig om att du publicerar innehåll som ger ett mervärde till mottagaren.
Du kan även marknadsföra ditt företag på sociala medier med hjälp av betald annonsering. Det innebär att du skapar riktade annonser innehållandes olika typer av erbjudanden eller annat matnyttigt innehåll. Annonserna baseras på din målgrupps intressen och demografi, vilket innebär att dina annonser dyker visas för precis de användare som ingår i din intressentgrupp. På så sätt ökar du företagets varumärkeskännedom.
Tips på marknadsföring i sociala medier
Om du vill påbörja din marknadsföring i sociala medier är det en bra idé att starta arbetet med att skapa en grafisk profil där du samlar de färger och den form som du vill att dina inlägg ska designas efter. Den grafiska profilen fungerar som ett bra hjälpmedel för att inte riskera att tappa den röda tråden i din utformning. När du valt önskad färg och form är det dags att börja sammanfatta din innehållskalender.
För att lyckas med marknadsföring i sociala medier är det bra att ha ett klart och tydligt syfte med varför du kommunicerar med din målgrupp. Vad vill du uppnå med din marknadsföring? Sätt upp tydliga och mätbara mål som du sedan kan analysera dina insatser med. När sedan du är igång med din marknadsföring i sociala medier kan du skapa goda kundrelationer genom att kommunicera med dina följare i kommentarsfältet. Se till att kontinuerligt engagera dig med dina följare. Svara på deras frågor och funderingar - då ökar du kundnöjdheten och er trovärdighet.
Guide för marknadsföring i sociala medier
1. Skapa en sociala medie-strategi
För att lyckas med marknadsföring i sociala medier är det viktigt att sätta en tydlig strategi. Med hjälp av en genomarbetad sociala medie-strategi kan du vara säker på att du kommunicerar rätt innehåll till rätt målgrupp. Strategin förtydligar även vilka sociala medieplattformar du ska arbeta med samt vilket typ av innehåll som ska kommuniceras på respektive plattform.
Utgå från följande faktorer när du skapar din strategi för sociala medier:
- Syfte
- Målgrupp
- Budskap
- Tonalitet
- Kanalkarta
- Innehållsplanering
- Mål och KPI:er
- Uppföljning
Läs mer om hur du skapar en strategi för marknadsföring i sociala medier.
2. Skapa interaktivt innehåll
Spelreglerna för marknadsföring i sociala medier ändras ständigt. I vissa kanaler är det videiobaserat innehåll som skapar mest engagemang och i andra är det bilder som utgör baskommuniktationen. För att kunna skapa innehåll som attraherar din målgrupp är det viktigt att löpande analysera målgruppens beteende. Vad intresserar dem och vilket typ av innehåll skapar engagemang? När du har lokaliserat den plattform(arna) som din målgrupp befinner sig på är det dags att skapa innehåll som förhåller sig till kanalens infrastruktur.
För att skapa interaktivt innehåll, det vill säga innehåll som skapar engagemang och väcker intresse måste du först veta vilka spelregler som gäller på den aktuella medieplattformen. Om din primära målgrupp exempelvis befinner sig på TikTok är det främst engagerande videoinnehåll som du ska publicera. Om målgruppen befinner sig på Instagram är det tilltalande bilder som utgör kommunikationen.
Tips på hur du skapar rätt typ av innehåll!
Tänk på att innehållet ska antingen engagera, informera eller utbilda. Då säkerställer du att det innehåll som du publicerar möter mottagarens behov och förväntningar.
3. Uppdatera kontinuerligt
För att skapa och behålla en bra relation till din målgrupp är det viktigt att upprätthålla ett kontinuerlig flöde. Beroende på verksamhet och tjänsteutbud kan publiceringsfrekvensen variera. För att kunna skapa och publicera kvalitativt innehåll är det bra att utgå från en innehållskalender.
Med hjälp av innehållskalendern får du en tydlig inblick i vad du kommunicerar, när och med vilken effekt. Kalendern möjliggör även producering av flertalet inlägg under samma dag, vilket gör att du inte behöver stressa fram ett oplanerat inlägg för att upprätthålla önskad publiceringsfrekvens.
4. Följ upp och analysera dina inlägg
För att veta hur din marknadsföring i sociala medier presterar är det viktigt att löpande följa upp och analysera dina insatser. Ställ din analys mot de mål och KPI:er som finns i din soaciala meide-strategi och utvärdera vilket innehåll som genererar mest engagemang.
Utifrån din analys kan du se vilka typ av inlägg som du ska jobba mer med och vilka som du ska sluta publicera.
Våga testa nytt
Det viktigaste med marknadsföring i sociala medier är att våga ta plats och våga testa nytt. Utmana dig själv och bli mer kreativ. Kanske hittar du ett helt nytt sätt att skapa innehåll på? Det viktiga är att du hittar rätt nisch för ditt varumärke.
Vill du ha hjälp med marknadsföring i sociala medier? Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa dig och ditt företag!