SEO-guide: öka synligheten steg för steg

SEO-guide för bättre optimering

Digitaliseringen ställer allt högre krav på företag och organisationer att synas i olika kanaler och på interaktiva plattformar. SEO har blivit ett användbart verktyg för att öka den organiska synligheten på sökmotorer som exempelvis Google. Med hjälp av kvalitativa sökord, strukturerade texter, tillägg av bilder samt implementering av länkar kan du inta höga placeringar och generera ökad trafik till din webbsida.

 

Vad är SEO?

SEO, även kallat sökmotoroptimering, är en typ av strategi som används för att öka synligheten på olika sökmotorer. Med hjälp av väl utvalda sökord kan företag och organisationer sammanfatta strukturerade webbtexter som visas på sidor som exempelvis Google sök. När någon går in på Google för att söka efter specifik information rankar sökmotorn relaterade sidor efter innehåll och relevans.

 

När du arbetar med SEO optimerar du din sida för att synas i det organiska sökfältet. Det vill säga att du utför en organisk marknadsinsats. Till skillnad från betald annonsering arbetar du strategiskt med text, rubriker och länkar för att generera synlighet på höga positioner. SEO är även en långsiktig insats, vilket innebär att du oftast kan börja se resultat först efter några månader.

 

SEO-guide

Vi har sammanfattat en SEO-guide som ger dig en grundläggande genomgång av de viktigaste delarna för att påbörja arbetet med att SEO-optimera din webbsida. SEO-guiden syftar till att ge dig kunskap och förståelse av innebörden av SEO och varför det är viktigt att arbeta löpande med marknadsinsatsen.

 

Enkel SEO-guide för förbättrade positioner.

 

Sökord och sökfraser

Det första steget i ett SEO-arbete är att identifiera de sökord som ska generera ökad synlighet. Dessa sökord kan exempelvis relatera till företagets tjänster, erbjudanden och kärnverksamhet. 

 

När du väljer ut dina sökord bör du analysera sökfrekvens, konkurrens samt relaterade sökord. Börja med att göra en analyskarta där du strategiskt väljer ut sökord som relaterar till företagets tjänster. När du gör din sökordsanalys kan det hända att vissa av de sökord som du tänkt att använda inte genererar det resultat som du tänkt. Börja då att leta efter andra sökord som relaterar till det önskade sökordet och se om det finns specifika meningar eller sökfraser som ger ett bättre resultat.

 

För att analysera sökorden kan du använda Google:s verktyg sökordsplaneraren som du hittar i ditt Google Ads-konto. 

 

Titel-tagg, Alt-tagg och metabeskrivning

För att Google ska kunna indexera din undersida är det viktigt att implementera en genomtänkt titel-tagg, döpa befintliga bilder samt sammanfatta en metabeskrivning som avspeglar innehållet korrekt. Nedan redogörs en kort beskrivning av respektive område. 

 

En titel-tagg är själva rubriken som syns i Google:s sökresultat. Det vill säga den rubrik som din potentiella kund klickar på för att komma till din webbsida. Titel-taggen ska innehålla sökordet samt bestå av max 60 tecken. 

 

En Alt-tagg är en beskrivning av en bild som finns på din undersida. Alt-taggen används som beskrivningstext om bilden inte kan laddas korrekt. Den används även vid syntolkning. 

 

Metabeskrivningen är en kort sammanfattning av det som kommuniceras på din undersida. Metabeskrivningen ska utformas som en lockande ingress, den ska gärna innehålla sökordet och får inte överskrida 155 tecken. 

 

Genom att optimera samtliga områden hjälper du både Google och besökaren att förstå vad din undersida handlar om.

 

Text-, rubrik- och länkstruktur

För att generera ett lyckat SEO-arbete är det viktigt att utgå från en tydlig struktur. Inte bara i textbearbetningen utan även utformningen av rubriker samt implementering av interna och externa länkar. Texten ska vara skriven för din mottagare, inte för Google. Därför är det extra viktigt att använda ett språk och en tonalitet som anpassas efter din potentiella målgrupp. Det är även viktigt att sätta en tydlig rubrikstruktur, det vill säga implementera unika H1:or, H2:or, H3:or och så vidare. En tydlig rubrikstruktur hjälper Google att indexera din sida vilket ökar chansen att hamna högt upp i sökresultatet.

 

Genom att hänvisa till interna och externa länkar bygger du upp en tydlig länkstruktur. Genererar du även externa länkningar tillbaka till din sida indikerar det på att din webbsida besitter hög trovärdighet vilket ger goda chanser att nå högre positioner på Google. 

 

Relevant, engagerande och korrekt innehåll

Likt nämnt ovan är det viktigt att skapa ett innehåll som engagerar och ger din läsare ett tydligt mervärde. Därför är det viktigt att hålla en balans mellan optimering och värdeskapande. 

 

Det är även viktigt att publicera innehåll som är trovärdigt och korrekt. Google rankar webbsidor enligt EEAT-modellen som står för erfarenhet, expertis, auktoritet och trovärdighet. Skulle din undersida kommunicera fakta som inte är korrekt kan det på sikt kunna straffa hela webbsidan. 

 

Vill du veta mer om SEO? Kontakta en av våra projektledare redan idag!

 

Kontakta oss!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.