SEO-guide: öka synligheten steg för steg
SEO-guide för bättre optimering
Digitaliseringen ställer allt högre krav på företag och organisationer att synas i olika kanaler och på interaktiva plattformar. SEO har blivit ett användbart verktyg för att öka den organiska synligheten på sökmotorer som exempelvis Google. Med hjälp av kvalitativa sökord, strukturerade texter, tillägg av bilder samt implementering av länkar kan du inta höga placeringar och generera ökad trafik till din webbsida.
Vad är SEO?
SEO, även kallat sökmotoroptimering, är en typ av strategi som används för att öka synligheten på olika sökmotorer. Med hjälp av väl utvalda sökord kan företag och organisationer sammanfatta strukturerade webbtexter som visas på sidor som exempelvis Google sök. När någon går in på Google för att söka efter specifik information rankar sökmotorn relaterade sidor efter innehåll och relevans.
När du arbetar med SEO optimerar du din sida för att synas i det organiska sökfältet. Det vill säga att du utför en organisk marknadsinsats. Till skillnad från betald annonsering arbetar du strategiskt med text, rubriker och länkar för att generera synlighet på höga positioner. SEO är även en långsiktig insats, vilket innebär att du oftast kan börja se resultat först efter några månader.
SEO-guide
Vi har sammanfattat en SEO-guide som ger dig en grundläggande genomgång av de viktigaste delarna för att påbörja arbetet med att SEO-optimera din webbsida. SEO-guiden syftar till att ge dig kunskap och förståelse av innebörden av SEO och varför det är viktigt att arbeta löpande med marknadsinsatsen.
Sökord och sökfraser
Det första steget i ett SEO-arbete är att identifiera de sökord som ska generera ökad synlighet. Dessa sökord kan exempelvis relatera till företagets tjänster, erbjudanden och kärnverksamhet.
När du väljer ut dina sökord bör du analysera sökfrekvens, konkurrens samt relaterade sökord. Börja med att göra en analyskarta där du strategiskt väljer ut sökord som relaterar till företagets tjänster. När du gör din sökordsanalys kan det hända att vissa av de sökord som du tänkt att använda inte genererar det resultat som du tänkt. Börja då att leta efter andra sökord som relaterar till det önskade sökordet och se om det finns specifika meningar eller sökfraser som ger ett bättre resultat.
För att analysera sökorden kan du använda Google:s verktyg sökordsplaneraren som du hittar i ditt Google Ads-konto.
Titel-tagg, Alt-tagg och metabeskrivning
För att Google ska kunna indexera din undersida är det viktigt att implementera en genomtänkt titel-tagg, döpa befintliga bilder samt sammanfatta en metabeskrivning som avspeglar innehållet korrekt. Nedan redogörs en kort beskrivning av respektive område.
En titel-tagg är själva rubriken som syns i Google:s sökresultat. Det vill säga den rubrik som din potentiella kund klickar på för att komma till din webbsida. Titel-taggen ska innehålla sökordet samt bestå av max 60 tecken.
En Alt-tagg är en beskrivning av en bild som finns på din undersida. Alt-taggen används som beskrivningstext om bilden inte kan laddas korrekt. Den används även vid syntolkning.
Metabeskrivningen är en kort sammanfattning av det som kommuniceras på din undersida. Metabeskrivningen ska utformas som en lockande ingress, den ska gärna innehålla sökordet och får inte överskrida 155 tecken.
Genom att optimera samtliga områden hjälper du både Google och besökaren att förstå vad din undersida handlar om.
Text-, rubrik- och länkstruktur
För att generera ett lyckat SEO-arbete är det viktigt att utgå från en tydlig struktur. Inte bara i textbearbetningen utan även utformningen av rubriker samt implementering av interna och externa länkar. Texten ska vara skriven för din mottagare, inte för Google. Därför är det extra viktigt att använda ett språk och en tonalitet som anpassas efter din potentiella målgrupp. Det är även viktigt att sätta en tydlig rubrikstruktur, det vill säga implementera unika H1:or, H2:or, H3:or och så vidare. En tydlig rubrikstruktur hjälper Google att indexera din sida vilket ökar chansen att hamna högt upp i sökresultatet.
Genom att hänvisa till interna och externa länkar bygger du upp en tydlig länkstruktur. Genererar du även externa länkningar tillbaka till din sida indikerar det på att din webbsida besitter hög trovärdighet vilket ger goda chanser att nå högre positioner på Google.
Relevant, engagerande och korrekt innehåll
Likt nämnt ovan är det viktigt att skapa ett innehåll som engagerar och ger din läsare ett tydligt mervärde. Därför är det viktigt att hålla en balans mellan optimering och värdeskapande.
Det är även viktigt att publicera innehåll som är trovärdigt och korrekt. Google rankar webbsidor enligt EEAT-modellen som står för erfarenhet, expertis, auktoritet och trovärdighet. Skulle din undersida kommunicera fakta som inte är korrekt kan det på sikt kunna straffa hela webbsidan.
Vill du veta mer om SEO? Kontakta en av våra projektledare redan idag!