Strategi för sociala medier

Så skapar du en gynnsam sociala medie-strategi

En välarbetad strategi för sociala medier är en viktig del i arbetet med att stärka företagets varumärke. Med hjälp av en tydlig sociala medie-strategi kan du säkerställa att det innehåll som produceras engagerar rätt målgrupp och når de mål som krävs för att skapa en stark varumärkesidentitet.

I detta blogginlägg redogör vi för de viktigaste delarna av en gynnsam sociala medie-strategi.

 

Syfte

Det första steget i att skapa en framgångsrik strategi för sociala medier är att fastställa syftet med insatsen. Varför vill du kommunicera på sociala medier och hur ska du utföra kommunikationen?  

Syftet för kommunikationsstrategin är viktig för att kunna skapa rätt typ av innehåll som attraherar rätt målgrupp. Sätt ett tydligt syfte som relaterar till det slutmål du vill nå, exempelvis att bygga ett starkt varumärke.

 

Målgrupp

Genom att fastställa företagets primära, och sekundära, målgrupp kan du ta relevanta beslut angående hur du ska forma ditt budskap, på vilka plattformar du ska kommunicera samt utifrån vilken tonalitet.

Ta reda på målgruppens främsta problem och behov för att därefter kommunicera en lösning som hjälper dem. 

 

 

sociala medier strategi

 

 

Budskap

Fastställ det primära budskapet. Det ska vara tydligt och relatera till syftet. I vissa fall kan budskapet behöva fördelas i sekundära och primära, såsom ett huvudbudskap och delbudskap.

 

Tonalitet

Tonaliteten spelar en viktig roll för hur budskapen ska formas och kommuniceras. Även tonaliteten ska baseras på målgruppen, hur de kommunicerar och vad de tilltalas av. Tonaliteten baseras även på faktorer såsom tjänsteutbud, varumärkesidentitet samt strategins syfte.

 

Kanalkarta

För att kunna göra kommunikationsinsatsen så relevant och gynnsam som möjligt är det viktigt att fastställa vilka kanaler som ska vara primära för strategiarbetet. Det är viktigt att basera valet av kanal utifrån målgruppens beteende, det vill säga lokalisera de digitala plattformar som målgruppen hämtar inspiration, information och underhållning från.

Eftersom de olika medieplattformarna skiljer sig i både användarformat och kommunikation är det viktigt att sätta en plan för hur du ska möta målgruppen i de olika kanalerna.

 

 

strategi sociala medier

 

 

Innehållsplanering

Relevant, engagerande och informerande innehåll är A och O för att generera ett lyckat arbete med sociala medier. För att säkerställa att det innehåll som publiceras möter målgruppens behov och förväntningar är det en bra idé att skapa en innehållskalender.

Med hjälp av innehållskalendern kan du se vad som ska kommuniceras, när och av vem. För att effektivisera skapandet av innehåll bör företaget utse specifika personer som tilldelas ansvaret att skapa och publicera innehållet.

För att leverera content som är relevant kan du utgå från regeln 80/20 vilket baseras på att 80% av det som kommuniceras är innehåll som engagerar, underhåller och informerar företagets följare. Varav resterande 20% består av varumärkeskommunikation.

En annan viktig regel är att alltid ställa sig frågan; vad får mottagaren ut av att följa företagets konto?

 

Mål och uppföljning

För att kunna mäta och analysera att kommunikationsinsatsen genererar önskat resultat är det viktigt att sätta tydliga och mätbara mål. 

Målen hjälper dig att utvärdera, strukturera och omforma företagets strategi för sociala medier. Det resultat som utvinns kan sedan användas för att ta beslut angående kommande insatser och innehållsskapande.

 

Vill du ha hjälp med att skapa en strategi för sociala medier?

Vi på Highway Media har lång erfarenhet av strategiskt och kreativt arbete med sociala medier. Läs mer om vår tjänst eller kontakta oss för ett kostnadsfritt möte!

Kontakta oss

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.