Strategi för sociala medier
Så skapar du en gynnsam sociala medie-strategi
En välarbetad strategi för sociala medier är en viktig del i arbetet med att stärka företagets varumärke. Med hjälp av en tydlig sociala medie-strategi kan du säkerställa att det innehåll som produceras engagerar rätt målgrupp och når de mål som krävs för att skapa en stark varumärkesidentitet.
I detta blogginlägg redogör vi för de viktigaste delarna av en gynnsam sociala medie-strategi.
Syfte
Det första steget i att skapa en framgångsrik strategi för sociala medier är att fastställa syftet med insatsen. Varför vill du kommunicera på sociala medier och hur ska du utföra kommunikationen?
Syftet för kommunikationsstrategin är viktig för att kunna skapa rätt typ av innehåll som attraherar rätt målgrupp. Sätt ett tydligt syfte som relaterar till det slutmål du vill nå, exempelvis att bygga ett starkt varumärke.
Målgrupp
Genom att fastställa företagets primära, och sekundära, målgrupp kan du ta relevanta beslut angående hur du ska forma ditt budskap, på vilka plattformar du ska kommunicera samt utifrån vilken tonalitet.
Ta reda på målgruppens främsta problem och behov för att därefter kommunicera en lösning som hjälper dem.
Budskap
Fastställ det primära budskapet. Det ska vara tydligt och relatera till syftet. I vissa fall kan budskapet behöva fördelas i sekundära och primära, såsom ett huvudbudskap och delbudskap.
Tonalitet
Tonaliteten spelar en viktig roll för hur budskapen ska formas och kommuniceras. Även tonaliteten ska baseras på målgruppen, hur de kommunicerar och vad de tilltalas av. Tonaliteten baseras även på faktorer såsom tjänsteutbud, varumärkesidentitet samt strategins syfte.
Kanalkarta
För att kunna göra kommunikationsinsatsen så relevant och gynnsam som möjligt är det viktigt att fastställa vilka kanaler som ska vara primära för strategiarbetet. Det är viktigt att basera valet av kanal utifrån målgruppens beteende, det vill säga lokalisera de digitala plattformar som målgruppen hämtar inspiration, information och underhållning från.
Eftersom de olika medieplattformarna skiljer sig i både användarformat och kommunikation är det viktigt att sätta en plan för hur du ska möta målgruppen i de olika kanalerna.
Innehållsplanering
Relevant, engagerande och informerande innehåll är A och O för att generera ett lyckat arbete med sociala medier. För att säkerställa att det innehåll som publiceras möter målgruppens behov och förväntningar är det en bra idé att skapa en innehållskalender.
Med hjälp av innehållskalendern kan du se vad som ska kommuniceras, när och av vem. För att effektivisera skapandet av innehåll bör företaget utse specifika personer som tilldelas ansvaret att skapa och publicera innehållet.
För att leverera content som är relevant kan du utgå från regeln 80/20 vilket baseras på att 80% av det som kommuniceras är innehåll som engagerar, underhåller och informerar företagets följare. Varav resterande 20% består av varumärkeskommunikation.
En annan viktig regel är att alltid ställa sig frågan; vad får mottagaren ut av att följa företagets konto?
Mål och uppföljning
För att kunna mäta och analysera att kommunikationsinsatsen genererar önskat resultat är det viktigt att sätta tydliga och mätbara mål.
Målen hjälper dig att utvärdera, strukturera och omforma företagets strategi för sociala medier. Det resultat som utvinns kan sedan användas för att ta beslut angående kommande insatser och innehållsskapande.
Vill du ha hjälp med att skapa en strategi för sociala medier?
Vi på Highway Media har lång erfarenhet av strategiskt och kreativt arbete med sociala medier. Läs mer om vår tjänst eller kontakta oss för ett kostnadsfritt möte!